Onze organisatie

Taken en bevoegdheden pensioen- en communicatiecommissie

Vanuit een adviserende taak heeft pensioen- en communicatiecommissie de volgende taken ten aanzien van pensioenbeheer:

  • (Wijzigingen in) de statuten, reglementen en de pensioenuitvoeringsovereenkomsten van het fonds;
  • (Wijzigingen in) de overeenkomst met de pensioenuitvoeringsorganisatie;
  • Het monitoren en evalueren van de uitvoering door de pensioenuitvoeringsorganisatie in het kader van de overeenkomst door middel van de controle van de SLA rapportage;
  • Het voldoen aan wet- en regelgeving;
  • Wijzigingen in de verplichtstelling en handhaving van de verplichtstelling;
  • De uitvoeringstechnische aandachtspunten binnen de pensioenregeling van het fonds;
  • Actuariële en juridische aangelegenheden relevant voor het pensioenbeleid van het fonds;
  • De (jaarlijkse) vaststelling van de premie;
  • De toeslagverlening;
  • Het adviseren over de actuariële grondslagen en het adviseren over de actuariële en bedrijfstechnische nota van het fonds (“ABTN”), voor zover het onderwerpen betreffen die betrekking hebben op de werkzaamheden van de commissie.
  • De selectie en de evaluatie van de adviserend actuaris;
  • De beoordeling van ISAE3402-verklaringen van de pensioenuitvoeringsorganisatie;
  • De bewaking van “in control‟ aspecten van de pensioenuitvoeringsorganisatie, waaronder mede begrepen IT-systemen en projecten.
  • De administratiekosten van de pensioenuitvoeringsorganisatie;
  • Het monitoren en evalueren van de risico’s, relevant bij het aandachtsgebied van de commissie;

Vanuit een adviserende taak heeft de pensioen- en communicatiecommissie de volgende taken en bevoegdheden ten aanzien van communicatie:

  • De communicatie-uitingen van het fonds, mede hieronder begrepen de
    communicatie-uitingen rondom de uitvoering van de pensioenregeling ;
  • Het gevraagd en ongevraagd adviseren van het bestuur ten aanzien van het vast te stellen communicatiebeleid en het formuleren van voorstellen om dit, waar nodig en/of gewenst, aan te passen;
  • Het toetsen van de adequate uitvoering van het communicatiemeerjarenbeleid (en plan);
  • Zich voortdurend op de hoogte te houden van de wettelijke voorschriften en aanbevelingen van de overheid ter zake van communicatie door pensioenfondsen;
  • Het toetsen van de uitvoering aan het vastgestelde beleid en het periodiek verslag daarvan uitbrengen aan het bestuur;
  • Het opmaken van een jaarlijkse begroting voor de afzonderlijk te maken kosten voor de uitvoering van het communicatiebeleid in het jaar voorafgaande aan het jaar van de begroting;
  • De kostenontwikkeling van de communicatie van het fonds evenals de beheersing hiervan;
  • Het monitoren en evalueren van de risico’s, relevant bij het aandachtsgebied van de commissie.