Onze organisatie

Taken en bevoegdheden belegginsadviescommissie

De beleggingsadviescommissie heeft de volgende taken:

  • Het gevraagd en ongevraagd uitbrengen van advies aan het bestuur ten aanzien van het strategische beleggingsbeleid;
  • Het gevraagd en ongevraagd uitbrengen van advies over mandaten in illiquide beleggingen;
  • Het volgen van actuele ontwikkelingen en uitbrengen van advies over de eventuele consequenties hiervan voor het beleggingsbeleid;
  • Wijzigingen in de overeenkomst met de fiduciair manager en de custodian;
  • Het monitoren en evalueren van het proces bij de fiduciair manager gericht op de selectie, monitoring en evaluatie van beleggingsinstellingen en externe vermogensbeheerders;
  • Het monitoren en evalueren van de handelingen van de fiduciair manager in het kader van de overeenkomst met de manager. Dit betreft onder meer de activiteiten gericht op de implementatie van het beleggingsbeleid, cashmanagement, overlaymanagement en het riskmanagement;
  • Het monitoren en evalueren van de handelingen van de custodian in het kader van de overeenkomst tussen het fonds en de custodian. Dit betreft onder meer de bewaarneming in engere zin, de beleggingsadministratie, de resultaatmeting en de compliance monitoring (controle op naleving van beleggingsrichtlijnen door de fiduciair beheerder);
  • Het monitoren en evalueren van de behaalde beleggingsresultaten;
  • Het monitoren en evalueren van de risico’s, relevant bij het aandachtsgebied van de commissie;
  • De beoordeling van ISAE3402-verklaringen van de fiduciair manager en de custodian.
  • De bewaking van “in control‟ aspecten van de fiduciair manager en de custodian, waaronder mede begrepen IT-systemen en projecten;
  • Het monitoren en evalueren van de kosten van het vermogensbeheer (inclusief de custodian);
  • Het adviseren over de grondslagen van waardering en resultaatbepaling van de beleggingen en over de actuariële bedrijfstechnische nota van het fonds (“ABTN”), voor zover het onderwerpen betreffen die betrekking hebben op de werkzaamheden van de commissie.

Vanuit een adviserende taak heeft de Communicatiecommissie de volgende taken en bevoegdheden ten aanzien van pensioencommunicatie:

  • De communicatie-uitingen van het fonds, mede hieronder begrepen de
    communicatie-uitingen rondom de uitvoering van de pensioenregeling ;
  • Het gevraagd en ongevraagd adviseren van het bestuur ten aanzien van het vast te stellen communicatiebeleid en het formuleren van voorstellen om dit, waar nodig en/of gewenst, aan te passen;
  • Het toetsen van de adequate uitvoering van het communicatiemeerjarenbeleid (en plan);
  • Zich voortdurend op de hoogte te houden van de wettelijke voorschriften en aanbevelingen van de overheid ter zake van communicatie door pensioenfondsen;
  • Het toetsen van de uitvoering aan het vastgestelde beleid en het periodiek verslag daarvan uitbrengen aan het bestuur;
  • Het opmaken van een jaarlijkse begroting voor de afzonderlijk te maken kosten voor de uitvoering van het communicatiebeleid in het jaar voorafgaande aan het jaar van de begroting;
  • De kostenontwikkeling van de communicatie van het fonds evenals de beheersing hiervan;
  • Het monitoren en evalueren van de risico’s, relevant bij het aandachtsgebied van de commissie.